Medical Taping (kinesiotaping)

Binnen NH Fysiotherapie wordt medical taping regelmatig toegepast. Met name voor- of tijdens sportactiviteiten kan het principe van medical taping uitkomst bieden. Ook bij het herstel van bepaalde blessures kunnen de tapetechnieken ondersteunend werken. Om deze tapetechnieken goed te kunnen toepassen hebben we speciale cursussen gevolgd.

Wat is medical taping nu precies?

Het Medical Taping Concept (MTC) is een methode uit Korea en Japan die al jaren bestaat en wordt toegepast. De gedachte bij het MTC is dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Wanneer spieren dus niet goed functioneren kan dat verschillende klachten geven. Sinds 1998 heeft het MTC concept ook in Europa aan bekendheid gewonnen. Ook in Nederland wordt medical taping steeds meer toegepast door opgeleide fysiotherapeuten. De tape die gebruikt wordt is ventilerend, lucht- en water bestendig, hypoallergeen en kan 4-7 dagen op uw huid blijven zitten.

Werking

De gebruikte tape komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid. Er wordt dan ook gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid, waardoor de tape een soort ‘liftende werking’ heeft op de opperhuid. Er ontstaat zo meer ruimte in het gebied van de subcutis (laag net onder de huid), waar allerlei receptoren, bloed- en lymfevaatjes liggen. Door nu gebruik te maken van verschillende tape technieken, kunnen diverse effecten bereikt worden:

1. spierfunctie verbeteren door tonusregulatie
  2. belemmeringen in bloedcirculatie en lymfe afvoer
  3. opheffen pijndemping
  4. ondersteunen gewrichtsfunctie, door:
    • stimuleren van propriocepsis (coördinatie)
    • correcties van de bewegingsrichting
    • vergroten van de stabiliteit
  5. neuro-reflectoire beïnvloeding

Wanneer Toepassen?

Het toepassingsgebied van het Medical Taping Concept is breed en kan gebruikt worden voor:

• de (na)behandeling van blessures
  • reduceren van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem, maar ook hematomen) bij houdingscorrecties
  • behandeling van klachten door overbelasting (zoals RSI, tennis- of golfelleboog)
  • ook neuro-reflectoire beïnvloeding, bijvoorbeeld bij hoofdpijn, behoort tot de mogelijkheden.

Het Medical Taping Concept is dus goed toe te passen naast de conventionele behandelmethodieken.

U kunt hieronder een afspraak maken Medical Taping.

Bewijs dat je menselijk bent door het selecteren van ster.